هر آنچه باید در مورد هشتگ بدانیم

5 آبان 1400
نویسنده: سینا (مطهر) اکبر

در ابتدا باید با مفهوم هشتگ آشنا شویم که اصلا هشتگ‌گذاری چیست و ایده اصلی آن از کجا به وجود آمده؟ مفهوم هشتگ اولین بار توسط کریس مسینا در سال 2007 برای برنامه توییتر به میان آورده شد، تا قبل از آن از علامت # فقط در وبسایت‌ها استفاده می شد که همین موضوع باعث پرورش ایده هشتگ در ذهن کریس مسینا شد. در ابتدا این ایده طرفداران زیادی در بین سرمایه گذاران توییتر نداشت، اما بعد از مشاهده نتیجه استفاده مخاطبین و محبوبیتی که این ایده در میان آن ها پیدا کرده بود، توجه سرمایه گذاران نیز جلب شد.

هشتگ کلمه یا کلماتی هستند که با توجه به مفهوم نوشته و پست، آن ها را دسته بندی میکند تا مخاطبان با جستجو آن کلمه بتوانند دسترسی راحت تر و سریع تری به محتوای مورد نظر خود داشته باشند. تا به امروز استفاده از این کلمه بسیار توسعه یافته و فقط محدود به برنامه توییتر و وبسایت‌ها نمی شود و می توانیم کابرد آن را به طور مؤثر در برنامه های دیگری نظیر اینستاگرام، فیسبوک و پینترست ببینیم. حال امروز قصد داریم درباره کاربرد هشتگ‌ها در اینستاگرام به شما اطلاعات بدهیم.

چگونه هشتگ بزنیم

اینستاگرام از سال 2010 دچار تغییرات زیادی شده است ولی تنها چیزی که تفاوتی پیدا نکرده است میزان اهمیت هشتگ‌گذاری است، امروزه با استفاده از هشتگ‌گذاری مرتبط و هدف دار میتوان مخاطبان بیشتری را به پست ها جذب کرد و به طور موازی با آن نرخ تعامل یا اینگیجمنت صفحه اینستاگرام را بالاتر برد در نتیجه از تعداد فالور فعال بیشتر بهره برد.

هشتگ چیست؟

هشتگ‌ها در اینستاگرام با دسته بندی و مرتب سازی عکس و ویدیو های پیج، اثر خود را میگذارند. بر فرض مثال اگر یک پیج در حالت عمومی یا پابلیک قرار داشته باشد در صورت پست کردن یک عکس یا ویدیو و گذاشتن هشتگ‌ها در قسمت کپشن، آن پست در لیست به همراه بقیه پست‌هایی که از هشتگ‌های مشترک استفاده کرده اند نمایش داده می شود. از آنجا که هشتگ‌ها با هدف کشف و جذب مخاطب جدید گذاشته می شوند، هشتگ‌گذاری مناسب می تواند مخاطبین مورد نظرتان را به شما متصل کند.

چگونه از هشتگ‌ها استفاده کنیم؟

برای استفاده از هشتگ‌گذاری در پست هایمان باید از کلماتی استفاده کنیم که به خوبی بتوانند محتوای به کار رفته و موضوع پست را توضیح دهد. در بین کلمات هشتگ‌ها از فاصله استفاده نمیشود و برای مجزا کردن دو کلمه میتوان از آندرلاین استفاده کرد وتنها محدودیت در نوشتن هشتگ ها مربوط به کاراکتر و نشانک های خاصی است.

انواع مختلف هشتگ‌ها

هشتگ‌های اجتماعی

هشتگ‌هایی هستند که افراد با ایده های مشترک را در کنار هم جمع می کنند و به طور مجموع یک انجمن کوچک برگزار می کنند. در ادامه شما را با تعدادی از زیردسته های این هشتگ‌ها آشنا میکنیم:

  1. هشتگی که بیزینس شمارا به خوبی نشان دهد :به طور مثال اگر شما دارای پیج برای یک کافی شاپ هستید هشتگ #قهوه و #کافی جزو هشتگ های مهم و اصلی هستند.
  2. هشتگی که موقعیت بیزینس و صنعت شما را به خوبی توصیفی کند: مثلا بر اساس مثال قبلی هشتگ #باریستا #سالن_کار انتخاب مناسبی است.
  3. هشتگ هایی که شامل اتفاقات مهم هستند: مثل مراسم های خاص یا روزهای مهم  مثلا #عید_نوروز #کریسمس
  4. هشتگ لوکیشن: میتوان از هشتگ هایی که لوکیشن را هم نشان میدهد نیز بهره مند شد.
  5. هشتگ هایی با عبارت های مرتبط مانند: #کافه_گردی

پیشنهاد ما به شما این است که تا جایی که میتوانید از هشتگ‌ها استفاده کنید تا بتوانید با جامعه های کوچک مرتبط با تجارتتان ارتباط برقرار کنید.

هشتگ مرتبط به یک برند

این دسته از هشتگ‌ها مربوط به تجارت‌هایی است که دارای برند معتبر شخصی می باشند، یا تجارت‌هایی که خواهان برند سازی هستند؛ که این هشتگ ها به سادگی می‌توانند شامل نام شرکت یا نام یکی از محصولاتتان باشد. برخلاف هشتگ‌های اجتماعی که به هدف افزایش و تعامل بیشتر شما به وجود آمده اند هشتگ‌های مرتبط به یک برند برای گرد هم آوردن مخاطبین شما ساخته شده اند، کلید اصلی در استفاده از این گونه هشتگ‌ها این است که مخاطبین شما هم از این هشتگ‌ها در پست و استوری خود استفاده کنند، تا درنتیجه به تعداد مخاطبین فعال شما افزوده شود. با هشتگ‌گذاری در استوری میتوانید یادآور این موضوع شوید که مخاطبینتان می‌توانند با استفاده از هشتگ یاد شده به بقیه پست‌های مرتبط هم دسترسی داشته باشند. همچنین با دنبال کردن هشتگ‌های برندتان می توانید محتواهای به اشتراک گذاشته شده توسط مخاطبینتان را پیگیری کنید.

هشتگ‌های کمپینی

این هشتگ‌ها برخلاف هشتگ‌های اجتماعی و مرتبط به برند خاص که در پست و استوری‌های شما نقشی پررنگ و همیشگی دارند، فقط مختص یک دوره زمانی خاص مثلا چند روز یا یک فصل و یا … می باشد. دلیل اصلی که این گونه هشتگ‌ها فقط مرتبط به یک دوره زمانی خاص هستند این است که عمر این هشتگ‌ها به طول دوره فعالیت یک کمپین گره خورده است به طور مثال ارائه محصول جدید یا آغاز یک همکاری تازه و یا یک رویداد خاص. بنابراین این هشتگ‌ها میتوانند به عنوان یک سکوی پرتاب کوتاه مدت ولی مؤثر به سطح های بالاتری از نرخ تعامل یا اینگیجمنت صفحه تان عمل کنند.

اگر به طور صحیح از هشتگ‌ها استفاده شود میتوان تاثیر شگفت‌انگیز آن را در افزایش نرخ تعامل و جذب فالوور هایتان ببینید، ولی برای کسب موفقیت از طریق هشتگ‌ها باید با برنامه ای استراتژیک پیش رفت، که از چه هشتگی در چه زمانی استفاده کرد.

با گذاشتن هشتگ‌های پرطرفداری نظیر#happy #مهربانی #عشق نباید انتظار گرفتن لایک و کامنت‌های بی شماری را داشته باشیم،  به جای این هشتگ‌های محبوب بهتر است از نوعی با محبوبیت کمتر ولی مرتبط تر به تجارتتان استفاده کنید، برای یافتن مناسب ترین هشتگ‌ها ساده ترین راه این است که ببینیم مخاظبین ما، رقیبانمان و رهبران صنعتی که در آن مشغول به کار هستیم از چه هشتگی استفاده می کنند.

طی تحقیقات ثابت شده که هرچقدر که هشتگ‌های استفاده شده اختصاصی تر باشد گفتگو و بحث پیرامون آن بیشتر می باشد، و نتیجه ای که به مرور در پیشرفت صفحه می گذارد شگفت انگیز است.

راه های پیدا کردن هشتگ مناسب

  • در ابتدا به سیستم پیشنهاد دهنده هشتگ خود اینستاگرام می پردازیم، که با استفاده از این ویژگی تنها با دادن یکی از هشتگ هایی که تاکنون با آن روند صعودی در برنامه اینستاگرام داشته اید میتوانید از 30 پیشنهاد دیگری که خود این سیستم به طور اتوماتیک به شما می دهد استفاده کنید، حتی میتوانید فرآیند هشتگ‌گذاری را در کامنت اول انجام دهید تا علاوه بر بهره بردن از هشتگ‌ها، کپشن پست‌هایتان منظم باقی بماند و محتوای نوشته شده در آن توجه بیشتری را جلب کند.
  • استفاده از هشتگ‌ها به صورت رندوم باعث نمی‌شود که پیج شما پیشرفت کند، به جای آن بهتر است متوجه شویم که مخاطبان ما چه هشتگ‌هایی را دنبال و استفاده میکنند و و با پیدا کردن موارد مرتبط با محتوایی که ارائه می دهید و گنجاندن آن در پست هایتان توجه بیشتری را جلب کنید.
  • یکی دیگر از راه های انتخاب هشتگ مناسب و ارزشمند مطالعه هشتگ‌گذاری برندهای موفق دیگری است که در تجارت شما درحال فعالیت هستند، به برندها با محصولات و مخاطبین مشترک توجه کنید و استراتژی آن‌ها را در تولید محتوا ارزیابی کنید.
  • یکی از بهترین راه ها برای یافتن هشتگ‌های مرتبط دنبال کردن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی است که مخاطبانشان شبیه مخاطبین هدف شما هستند، هر صنعتی در هر زمانی دارای یک رهبر به عنوان فرد تاثیر گذار است، به دنبال این افراد در صنعت و تجارت خود بگردید و با استفاده از محتواهای آن ها ایده پردازی کنید، این گونه افراد با مخاطبینی همانند مخاطبین خودتان در یک جایگاه خوب مستقر شدند پس بهتر است که از بهترین ها در عرصه مد نظر خود آموزش ببینید و ایده پردازی کنید.

راه‌هایی برای بهینه سازی هشتگ‌ها

بهترین استراتژی برای هشتگ‌گذاری باعث نمی شود فقط به تعداد بالاتری از مخاطب برسیم بلکه باعث می شود مخاطبین درست و فعالی بدست بیاوریم.

هشتگ به کار رفته را تجزیه و تحلیل بکنیم

با توجه به نحوه اثرگذاری هشتگی که در گذشته استفاده کرده ایم میتوانیم تصمیم بگیریم که از چه هشتگ‌هایی برای تاثیرگذاری بیشتر در آینده استفاده کنیم، ابزار تجزیه و تحلیل اینستاگرام خودش برخی از این اطلاعات را به طور محدود دراختیار ما می گذارد، اما باز هم برنامه های دیگری هستند که می‌توانند به ما در زمینه آنالیز و تحلیل هشتگ‌ها کمک کنند، مثلا به ما نشان دهند که کدام هشتگ‌ها باعث جذب بیشتر مخاطبین شده است.

سعی کنید که به برترین نتیجه در لیست پست‌های مربوط به یک هشتگ برسید

دست یافتن به این موقعیت، فرصت آشنا شدن مخاطبین بیشتری با شما و صفحه تان را ایجاد می کند، همانند وارد شدن پست در قسمت explore که میتواند تاثیراتی بزرگ در جهانی شدن پست شما داشته باشد. برای دستیابی به این موقعیت این دو عامل بزرگ‌ترین نقش را ایفا می کنند: 1)پست شما چقدر باعث افزایش تعامل مخاطبین شده؟ 2)این افزایش نرخ تعامل در چه مدت زمانی رخ داده است؟ پست‌های برتر معمولا این جایگاه را طی بیست و چهار ساعت اول پس از پست شدن به دست میاورند، بنابراین محتوای شما باید جذابیت زیادی داشته باشد که بتواند توجه مخاطبین را جلب کند و با سرعت بالا لایک و کامنت های زیادی را به دست بیاورد. در نهایت این شرایط باعث می شود که پست شما از نظر اینستاگرام با کیفیت و ارزشمند شناخته شود و به عنوان پست برتر در لیست نشان داده شود.

از هشتگ برند خودتان در پروفایلتان استفاده کنید

به لطف آپدیت جدید اینستاگرام امکان اضافه نمودن هشتگ فعال و قابل کلیک کردن در قسمت بیوگرافی به وجود آمده، که بسیار راحت تر از ساختن بیوگرافی است که شامل آدرس وبسایت می‌شود. چیزی که باعث می‌شود این ویژگی بسیار عالی به نظر برسد این است که عملکرد قسمت بیوگرافی بسیار بالاتر رفته است.

هشتگ‌ها را در اولین کامنت پست کنید

همانگونه که هشتگ‌گذاری باعث تقویت تعامل پیج شما می شود، تعداد زیاد هشتگ‌ها در قسمت کپشن موجب نامرتب به نظر رسیدن پست و محتوا می شود، پس با اضافه نمودن هشتگ‌ها در اولین کامنت میتوانیم از این وجهه نا خوشایند جلوگیری کنیم.

در استوری نیز از هشتگ استفاده کنیم

با اضافه نمودن هشتگ‌ها در استوری به محتوای خود شانس دوباره ای می دهیم تا توسط مخاطبین جدید کشف و دیده بشوند، چون هنگامی که مخاطبین هشتگی خاص را جستجو میکنند میتوانند مجموعه از استوری‌های دارای آن هشتگ‌ را نیز مشاهده کنند. شما می توانید از تعداد 9 هشتگ و یک هشتگ با قابلیت کلیک کردن در استوری استفاده نمایید.

تلاش کنید مخاطبینتان هشتگ برندتان را نیز دنبال کنند

ویژگی دنبال کردن هشتگ‌ها به شما این امکان را می دهد که نسبت به موضوعات و جوامع مورد نظرتان همیشه آپدیت بمانید، دنبال کردن یک هشتگ کاملا به سادگی دنبال کردن یک صفحه و پروفایل است، اما تاثیرات بسیار مهم و بزرگی در هشتگ‌های مرتبط با یک برند خاص ایجاد می‌کند. با دنبال کردن هشتگ‌های مربوط به یک تجارت، این امکان به صاحبان آن کسب و کار داده می شود که به تعداد دفعات زیادی در صفحه مخاطب نمایان شوند، این موضوع به این معناست که به محتوای شما شانس دوباره ای برای بالا بردن نرخ تعامل داده می شود.

از هشتگ‌های تحریم شده استفاده نکنید

از سال 2019 اینستاگرام تعدادی از هشتگ‌ها را تحریم کرد و پست‌هایی که دارای این هشتگ‌ها هستند را به مخاطبین نشان نمی‌دهد و در صفحه explore و لیست پست‌ها با هشتگ مشترک نمایان نمی شوند. پس باید نسبت به این موضوع آگاهانه عمل کرد. میتوانید لیستی از این هشتگ‌ها را با یک جستجوی ساده بدست بیاوررید.

سوالات پرتکرار درباره هشتگ‌ها

چه زمانی از هشتگ‌ها استفاده کنیم؟

پاسخ ما به این سوال هر چقدر که می‌توانید است، هر موقع که پست و یا استوری را به اشتراک میگذارید اگر هدف شما بالا بردن تعاملتان است هیچوقت از هشتگ گذاری نگذرید و این کار را با حوصله انجام دهید.

از چه تعداد هشتگی استفاده کنیم؟

هیچ قانون ثبت شده ای در این زمینه وجود ندارد ولی متخصصین اعتقاد دارند باید تا حدی که می شود از این فرصت استفاده کرد چون هر هشتگ به محتوای اشتراک گذاشته شده یک شانس دوباره برای دیده شدن و جذب مخاطب می دهد.اما به طور کلی تعداد استفاده مجاز از هشتگ 30 عدد در پست ویک هشتگ با قابلیت کلیک و 9 هشتگ معمولی در استوری می باشد.

بحث هشتگ گذاری امروزه مخصوصا در پست‌های اینستاگرامی بسیار قابل تامل و مهم است، امیدواریم با اطلاعات کسب شده از این مقاله کمکی به پیشرفت صفحه کسب و کار شما کرده باشیم و قدمی دیگر به سمت آینده برداشته باشیم.